Objawienie - Apokalipsa MP3

sobota, 24 maja 2014

Rozdział 11:2

2. Lecz zewnętrzny przedsionek świątyni wyłącz i nie mierz go, gdyż oddany został poganom, którzy tratować będą święte miasto przez czterdzieści dwa miesiące. BW

Dziedziniec zewnętrzny Świątyni pomiń zupełnie i nie mierz go, bo został dany poganom, i będą deptać Miasto Święte czterdzieści dwa miesiące. BT

Odrzuć jednak całkowicie dziedziniec zewnętrzny przybytku i nie mierz go, gdyż został oddany poganom i będą deptać święte Miasto przez czterdzieści dwa miesiące. NP

"Ale sień, która jest przed kościołem, wyrzuć precz, a nie mierz jej; albowiem dana jest poganom, a miasto święte deptać będą czterdzieści i dwa miesiące." BG


Przeczytajmy jeszcze bardzo istotny dla naszego dzisiejszego rozważania tekst z 2 Kor. 6:14-18 „Nie chodźcie w obcym jarzmie z niewiernymi; bo co ma wspólnego sprawiedliwość z nieprawością albo jakaż społeczność między światłością a ciemnością? Albo jaka zgoda między Chrystusem a Belialem, albo co za dział ma wierzący z niewierzącym? . Jakiż układ między świątynią Bożą a bałwanami? Myśmy bowiem świątynią Boga żywego, jak powiedział Bóg: Zamieszkam w nich i będę się przechadzał pośród nich, I będę Bogiem ich, a oni będą ludem moim. Dlatego wyjdźcie spośród nich i odłączcie się, mówi Pan, I nieczystego się nie dotykajcie; A Ja przyjmę was I będę wam Ojcem, a wy będziecie mi synami i córkami, mówi Pan Wszechmogący;”

oraz z Aggeusza 2:12-14

„Gdy ktoś niesie poświęcone mięso w podołku swojej szaty i dotknie swoim podołkiem chleba albo gotowanej potrawy, albo wina, albo oliwy, albo jakiegokolwiek pokarmu, to czy ten staje się wtedy poświęcony? Kapłani odpowiedzieli, mówiąc: Nie! . Wtedy Aggeusz zapytał i rzekł: Gdy ktoś stał się nieczysty wskutek dotknięcia zwłok i dotknie którejś z tych rzeczy, to czy staje się ona nieczysta? Na to odpowiedzieli kapłani, mówiąc: Staje się nieczystą. Wtedy odezwał się Aggeusz i rzekł: Tak to jest i z tymi ludźmi, tak to jest i z tym narodem w moich oczach - mówi Pan - i także z wszelkim dziełem ich rąk: Cokolwiek oni ofiarują, będzie nieczyste.”

Zewnętrzny dziedziniec ( ang. court of gentiles), to dziedziniec pogan o wielkości ok. 10 ha. W książce M. Rosika, „Judaizm u początków ery chrześcijańskiej” czytamy; „ Za czasów Jezusa poganie mieli wstęp jedynie na dziedziniec przeznaczony specjalnie dla nich, choć kilka wieków wcześniej obowiązywały inne praktyki. „Metalowa poręcz oddzielająca dziedziniec od reszty kompleksu świątynnego stanowiła granicę, do której zbliżać się mogli poganie; przekroczenie jej groziło śmiercią, o czym informowały stosowne tablice. Sam Herod mógł zatrudnić pogan przy budowie świątyni, jak czynił to w przypadku innych budowli, realizując swe pomysły architektoniczne, jednak wybrał na murarzy i cieśle samych kapłanów. Postawił również formę balustrady, za którą nie wolno było wychodzić poganom.

Żadnych przedsionków; żadnych dodatków. Wyłącz, εκβαλε (ekbale) odrzuć, wyrzuć, pomiń zupełnie i całkowicie dziedziniec zewnętrzny który został oddany poganom. Nawet nie odgradzaj, nie ustawiaj straży, ale po prostu odrzuć. Poganie εθνεσιν (ethnesin), ludy barbarzyńskie, pogańskie narody, systemy pogańskie, bezbożnicy nigdy nie byli sprzymierzeńcami ludu Bożego. Czasami naiwnie myślimy, że coś się zmieniło, że otaczający nas świat jest bądź stał się nagle naszym niezrozumiałym przyjacielem. Apostoł Jakub grzmi „ O wiarołomni” „Wiarołomni, czy nie wiecie, że przyjaźń ze światem, to wrogość wobec Boga? Jeśli więc kto chce być przyjacielem świata, staje się nieprzyjacielem Boga. Albo czy sądzicie, że na próżno Pismo (Stary Testament) mówi: Zazdrośnie chce On mieć tylko dla siebie ducha, któremu dał w nas mieszkanie?” Jak. 4:4-5

Poganie symbolizują ludzi sprzeciwiających się Bogu i szczerze nienawidzących ludzi należących do Niego, naśladowców Chrystusa. Ciekawostką jest, że słowo ‘poganin’ wg słownika etymologicznego oznacza człowieka mieszkającego na wsi. Poganie to ludność wiejska, najczęściej pozostająca przy ludowych wierzeniach. Zadaniem pogan, ludzi których Biblia nazywa bezbożnikami jest deptać, niszczyć, splugawić, okryć hańbą wszystko to co należy do Boga, co zostało ustanowione prze Boga i nazwane Świętym. Przedsionek jest takim miejscem w połowie drogi. Jest miejscem dla ludzi, którzy przyszli pogadać, rozejrzeć się, miejscem dla ludzi ciągle niezdecydowanych, letnich. Ta mała scena pokazuje, że ten czas się kończy i przedsionek zostanie odcięty od świątyni, a na wpół poganie, na wpół święci zostaną zadeptani przez pogan. To też jest ważna lekcja dla osób, które ze światem podpisały taki duchowy układ z Schengen i rozpoczęły współpracę przygraniczną. To się nazywa synkretyzm lub zeświecczenie. To zostanie odcięte i odrzucone. Oddzielenie ma jeszcze jeden aspekt, tworzy strefę ochronną. Świątynia jest dla modlących się w niej bezpieczną kryjówką, czyni ich niedosiężnymi przebiegłym atakom i planom diabła.

Przeczytajmy z uwagą co Izajasz i Dawid piszą na temat Pogan; „Dlaczego dopuściłeś Panie, że zboczyliśmy z twoich dróg, a nasze serca znieczuliłeś na bojaźń przed tobą? Zwróć się znowu ku nam przez wzgląd na twoje sługi, na plemiona, które są twoją własnością! Dlaczego bezbożni wkroczyli do twojej świętości, nasi nieprzyjaciele podeptali twoją świątynię? Staliśmy się podobni do tych, nad którymi Ty nigdy nie panowałeś i którzy nie są nazywani twoim imieniem.” Izaj. 63:17-19

„Skieruj kroki swoje ku ruinom, które od dawna leżą: Wróg wszystko spustoszył w świątyni! Ryczeli wrogowie twoi w miejscu twych zgromadzeń, Zatknęli sztandary swoje. Widać, jak się podnoszą w górę siekiery, Niby w gęstwinie leśnej. Już wszystkie jej bramy rąbią toporem i rozbijają młotami. Puścili z dymem świątynię twoją, Aż do gruntu splugawili przybytek imienia twego. Pomyśleli sobie: Zniszczmy ją od razu; Spalmy w kraju wszystkie miejsca zgromadzeń Bożych. Nie widzimy godeł naszych; już nie ma proroka, A nikt pośród nas nie wie, jak długo? Jak długo, Boże, wróg będzie urągał? Czyż nieprzyjaciel wiecznie będzie bezcześcił twe imię?” Ps. 74:3-10

Słowo πατησουσιν (patēsousin) deptać, stąpać oznacza 1. «depcząc, pognieść, zniszczyć, zabrudzić coś»; 2. «brutalnie znieważyć, sponiewierać kogoś lub coś» 3. «brutalnie złamać zasadę, umowę»

Gdy już uzmysłowimy sobie rolę pogan, zrozumiemy to zawołanie „odrzuć dziedziniec zewnętrzny, dziedziniec pogan, całkowicie, εξω (eksō) poza na zewnątrz.”

Dalej czytamy, że poganie będą deptać Miasto Święte. Większość biblistów twierdzi, że jest tutaj mowa o dzisiejszej Jerozolimie. Takie sformułowanie spotykamy w Mateusza 27:53; „I oto zasłona świątyni rozdarła się na dwoje, od góry do dołu, i ziemia się zatrzęsła, i skały popękały, I groby się otworzyły, i wiele ciał świętych, którzy zasnęli, zostało wzbudzonych; I wyszli z grobów po jego zmartwychwstaniu, i weszli do świętego miasta, i ukazali się wielu.”,

W naszych rozważaniach trzeba koniecznie wziąć pod uwagę znane słowa Jezusa; „Skoro ujrzycie Jerozolimę otoczoną przez wojska, wtedy wiedzcie, że jej spustoszenie jest bliskie. Wtedy ci, którzy będą w Judei, niech uciekają w góry; ci, którzy są w mieście, niech z niego uchodzą, a ci po wsiach, niech do niego nie wchodzą! Będzie to bowiem czas pomsty, aby się spełniło wszystko, co jest napisane. Biada brzemiennym i karmiącym w owe dni! Będzie bowiem wielki ucisk na ziemi i gniew na ten naród: jedni polegną od miecza, a drugich zapędzą w niewolę między wszystkie narody. A Jerozolima będzie deptana przez pogan, aż czasy pogan przeminą”. Łk 21, 20-24

Popatrzmy jeszcze na inny fragment Słowa Bożego z listu do Hebrajczyków 12:22-23; „Lecz wy podeszliście do góry Syjon i do miasta Boga żywego, do Jeruzalem niebieskiego i do niezliczonej rzeszy aniołów, do uroczystego zgromadzenia I zebrania pierworodnych, którzy są zapisani w niebie, i do Boga, sędziego wszystkich, i do duchów ludzi sprawiedliwych, którzy osiągnęli doskonałość,”

Jest tutaj mowa o duchowym świętym mieście Jeruzalem. Bardzo ważnym jest też wiersz ósmy (Objawienie 11:8) który wspomina wielkie miasto w którym ukrzyżowano Pana i nazywa je  Sodomą i Egiptem. To jest ważna myśl. Poganie wiele razy w historii brutalnie deptali literalną Jerozolimę, i to dłużej niż 42 miesiące. Bardzo wiele wskazuje na to, że ta Jerozolima będzie jeszcze świadkiem wielu wyniszczających ją wydarzeń. Jednak ten dzisiejszy tekst odnoszę do duchowego wymiaru. Tak jak poganie,  Babilończycy, Rzymianie, Turcy osmańscy czy państwa arabskie byli i są żywo zainteresowani podeptaniem Jerozolimy tej widzialnej, tak ci sami poganie, duchowi przeciwnicy Boga, pewne ich idee, systemy wartości, zwiedzenia mają na celu podeptanie świętego miasta, wszelkiego otoczenia, środowiska w jakim żyje duchowa ekklesia, oblubienica Chrystusa, potocznie nazywana kościołem. Poganie dzisiaj depczą te święte miejsca. Cokolwiek jest świętego, chcą to zniszczyć, są zainteresowani upadkiem fizycznej i duchowej Jerozolimy.

Pozostaje nam liczba 42 . Ta liczba i jej zamiana w 1260 dni w następnym wierszu nie daje mi spokoju, jest wiele spekulatywnych hipotez na jej temat, na dzień dzisiejszy pozostawię te liczby ku pamięci do dalszego zastanowienia się. Czterdzieści dwa miesiące, liczba ta występuje już u proroka Daniela. Co ciekawe tyle trwał jeden z najcięższych okresów niewoli Izraela podczas panowania okrutnego syryjskiego króla Antiocha Epifanesa. Wtedy miało miejsce słynne powstanie Machabeuszy, a sam Antioch jest prototypem Antychrysta.

42 miesiące [11:2; 13,5,] = 3,5 roku [12:14; Dan.7:25; Dan.; 12:7] = 1260 dni [11:3; 12:6; Dan. 12:11]

„Potem zwrócił się ku stronie południowej i zmierzył: pięćset łokci prętem mierniczym. Potem zwrócił się ku stronie zachodniej i zmierzył: pięćset łokci prętem mierniczym. Robił pomiary z czterech stron. Dokoła był mur pięćset łokci długi i pięćset łokci szeroki; miał on oddzielać świątynię od tego, co pospolite.” Ezech. 42:18-20

„W wielkim zaś domu są nie tylko naczynia złote i srebrne, ale też drewniane i gliniane; jedne służą do celów zaszczytnych, a drugie pospolitych Jeśli tedy kto siebie czystym zachowa od tych rzeczy pospolitych, będzie naczyniem do celów zaszczytnych, poświęconym i przydatnym dla Pana, nadającym się do wszelkiego dzieła dobrego.” 2 Tym. 2:20-21

Odrzuć całkowicie dziedziniec zewnętrzny. 
Oddziel święte od pospolitego…




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz