Objawienie - Apokalipsa MP3

piątek, 1 sierpnia 2014

Rozdział 14:19,20

19,20. I zapuścił anioł sierp swój na ziemi, i poobcinał grona winne na ziemi, i wrzucił je do wielkiej tłoczni gniewu Bożego. I deptano tłocznię poza miastem, i popłynęła z tłoczni krew, aż dosięgła wędzideł końskich na przestrzeni tysiąca sześciuset stadiów.

I rzucił anioł swój sierp na ziemię, i obrał z gron winorośl ziemi, i wrzucił je do tłoczni Bożego gniewu - ogromnej. I wydeptano tłocznię poza miastem, a z tłoczni krew wytrysnęła aż po wędzidła koni, na tysiąc i sześćset stadiów. BT


I anioł rzucił swój sierp na ziemię, i poobcinał winogrona ziemi, i wrzucił je do wielkiej tłoczni Bożego gniewu. I deptano tłocznię na zewnątrz miasta, i popłynęła z tłoczni krew, aż do wędzideł konina przestrzeni tysiąca sześciuset NP


Przeczytajmy jeszcze fragment z proroka Izajasza; „Któż to przychodzi z Edomu, z Bosry w czerwonych szatach? Wspaniały On w swoim odzieniu, dumnie kroczy w pełni swojej siły. To Ja, który wyrokuję sprawiedliwie, mam moc wybawić. Skąd ta czerwień twojej szaty? A twoje odzienie jak u tego, który wytłacza wino w tłoczni? Ja sam tłoczyłem do kadzi, bo spośród ludów żadnego nie było ze mną; a tłoczyłem ich w gniewie i deptałem ich w zapalczywości tak, że ich sok pryskał na moją szatę i całe moje odzienie zbryzgałem. Ustanowiłem bowiem dzień pomsty i nadszedł rok mojego odkupienia. Rozglądałem się, lecz nie było pomocnika, zdziwiłem się, że nie było nikogo, kto by mię podparł. Lecz wtedy dopomogło mi moje ramię i wsparła mnie moja zapalczywość. Podeptałem więc ludy w moim gniewie i zdruzgotałem je w mojej zapalczywości, i sprawiłem, że ich sok spłynął na ziemię.” Izaj. 63:1-6

Podwójne żniwo, przerażający obraz, masakra, poprzedni opis nie ma żadnego zabarwienia emocjonalnego, po prostu informacja, powiedział, zapuścił sierp. Żniwa jak żniwa, przychodzi pora, czas zebrać zbiory.  Natomiast te dwa wiersze niosą spory ładunek emocji. Anioł εβαλεν (ebalen)  rzucił sierp na ziemię, a potem rzucił grona winne do ogromnej tłoczni, i popłynęła krew.

To jest dosadny opis gniewu Bożego, poleje się krew, dużo krwi. Jan w widzeniu widzi rzekę krwi długą na trzysta kilometrów i głęboką na półtora metra. Biblia nie upiększa tego obrazu, nie owija w bawełnę. Na nic się zda instytucja rzecznika praw obywatelskich i międzynarodowe organizacje humanitarne. Czasu nie da się cofnąć, drugi sierp poszedł w ruch. Winogrona zebrane, Tuż po żniwach uruchomiona zostanie tłocznia. Jej produktem nie będzie wino, ale krew, dużo krwi. Krwi a także i ognia.Ogień i żniwo jest symbolem Sądu Bożego. Ziemia jest niwą, rolą Bożą.

„A trzeci anioł szedł za nimi, mówiąc donośnym głosem: Jeżeli ktoś odda pokłon zwierzęciu i jego posągowi i przyjmie znamię na swoje czoło lub na swoją rękę, To i on pić będzie samo czyste wino gniewu Bożego z kielicha jego gniewu i będzie męczony w ogniu i w siarce wobec świętych aniołów i wobec Baranka.” Obj. 14:9-10

„W ręku jego jest wiejadło, by oczyścić klepisko swoje, i zbierze pszenicę swoją do spichlerza, lecz plewy spali w ogniu πυρος, πυρι (pyri, pyros) nieugaszonym.” Mat. 3:12

"Ty zaś zwiastuj im te wszystkie słowa i mów do nich: Pan grzmi z wysokości i ze swojej świętej siedziby wydaje swój głos; potężnie grzmi nad swoją niwą, w stronę wszystkich mieszkańców ziemi. Jer. 25:30

Ten sam wiersz w tłumaczeniu Biblii Gdańskiej: "Przetoż ty prorokuj przeciwko nim te wszystkie słowa, a mów do nich: Pan z wysoka zaryczy, a mieszkania świętobliwości swojej wyda głos swój, rycząc zaryczy z mieszkania swego; krzyk pobudzających się jako tłoczących prasę, rozlegać się będzie przeciwko wszystkim obywatelom tej ziemi." Jer. 25:30

W tekście mamy użytą jednostkę miary "tysiąc i sześćset σταδιων (stadiōn) stadiów"

Stadion – miara długości używana w starożytnej Grecji równa 600 stopom, lub 125 rzymskim krokom Odpowiada długości od 174 do 210 metrów. Najczęściej przyjmuje się 192 m.  Brak jednoznaczności wynika z różnej długości stopy, która wahała się od 0,29 m do 0,35 m. Stąd w miastach greckich wielkość stadionu (obiektu sportowego) była różna, np. stadion pytyjski – 178 m, stadion olimpijski – 192 m.

To jest ciekawa odległość, około 300 km. Tyle mierzy odległość między południem a północą Izraela. Między "Od Dan do Beer - Szeby"

Chciałbym jeszcze zwrócić uwagę na jeden wyraz grecki; θυμου (thymou) wzburzenie, gniew, szał.
To słowo oznacza dynamiczny gniew, zapalczywość, furię, rozgniewać się, gniewać się gniewem najsurowszym, wzburzenie, wściekłość. To są silne emocje. Dlatego mesjański Nowy Testament  ujmuje to następująco; "do tłoczni furii Bożej"

„Tym, którzy przez trwanie w dobrym uczynku dążą do chwały i czci, i nieśmiertelności, da żywot wieczny; Tych zaś, którzy o uznanie dla siebie zabiegają i sprzeciwiają się prawdzie, a hołdują nieprawości, spotka gniew i pomsta. Tak, utrapienie i ucisk spadnie na duszę każdego człowieka, który popełnia złe, najprzód Żyda, potem i Greka,” Rzym. 2:7-9
 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz